ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی


ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی ؛ ابزار و تجهیزات پزشکی در مراکز درمانی، بیمارستان ها و گاها در منازل، مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل تماس مستقیم با محیط و بدن انسان بیش از دیگر لوازم و تجهیزات منبع انتقال انواع آلودگی و بیماری هستند به همین جهت ضدعفونی کردن این تجهیزات قبل و بعد از استفاده از آن ها بسیار حائز اهمیت می باشد.ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی علاوه بر ایجاد محیطی بهداشتی، از انتقال بیماری های گوناگون مانند عفونت های بیمارستانی جلوگیری می کند اما باید توجه داشت که انجام این امر نیازمند صرف وقت و دقت بالا می باشد.

جهت اطلاع از قیمت و خرید ست سرم و لاتکس طبیعی با شماره 09120052809 تماس بگیرید.

از طریق اینستاگرام keihan_farazan@ با ما در ارتباط باشید.

[lwptoc]

نحوه ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی

نحوه ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی، تخصصی بوده و علاوه بر صرف دقت و وقت، نیازمند استفاده از مواد مخصوص می باشد.ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی در سه مرحله تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استریل کردن صورت می گیرد.

ضدعفونی ابزار پزشکی نیازمند محیط مخصوص برای انجام آن بوده به طوری که ضروری است که فضای مورد نظر دارای سیستم های هواکش و تهیه هوا باشد.به منظور ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی لازم است در کنار لباس مخصوص، دستکش لاتکس و محصولات ضدعفونی کننده مرغوب، حتما استفاده شوند.

مرحله تمیز کردن شامل پاک کردن سطحی آلودگی ها از روی ابزار و تجهیزات پزشکی توسط محصولات ضدعفونی سطوح می باشد که گندزدایی مواردی مانند خون در این قسمت صورت می گیرد.در مرحله ضدعفونی کردن میکروب ها و عفونت های زنده از سطوح و اشیاء بی جان از بین رفته و در آخر با استریل کردن ابزار، تمام میکروارگانیسم ها از سطوح و ابزار به طور کل پاکسازی شده، باعث ضدعفونی می شود و این ابزار را برای استفاده آماده می سازد.

[irp posts=”1636″ name=”دستکش پزشکی + خرید دستکش پزشکی (قیمت 1402)”]

تقسیم بندی ابزار و تجهیزات پزشکی

فرآیند تمیز کردن، ضدعفونی کردن و استریل می تواند با توجه به نوع انجام آن یک وسیله آلوده را به ابزاری ایمن و قابل استفاده تبدیل کند.تقسیم بندی ابزار و تجهیزات پزشکی در سه دسته بر اساس درجه انتقال عفونت به بیماران انجام شده است.

  • حیاتی یا بحرانی
  • نیمه حیاتی یا نیمه بحرانی
  • غیر حیاتی یا غیر بحرانی

ابزار حیاتی یا بحرانی از مهم ترین ابزار و تجهیزات پزشکی هستند چرا که با ابتدایی ترین لایه بدن یعنی پوست تماس پیدا کرده و پس از شکافتن به لایه های زیرین که شامل بافت ها و پیوند ها می شود دسترسی پیدا می کند که در معرض خون قرار می گیرند.ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی حیاتی یا بحرانی باید با مواد ضدعفونی کننده و استریل سطح بالا انجام شود.

اقلام و ابزار نیمه حیاتی یا نیمه بحرانی در معرض بافت های پیوندی قرار ندارند اما بیشترین تماس با مخاط بدن و پوست آسیب دیده توسط این ابزار صورت می گیرد.گندزدایی از این ابزار با مواد ضدعفونی و استریل سطح بالا و متوسط انجام می گیرد.

پوست سالم در معرض استفاده از ابزار غیر حیاتی یا غیر بحرانی می باشد که پاک کردن آلودگی های این ابزار توسط مواد استریل و ضدعفونی کننده سطح متوسط یا پایین انجام می شود.

ضدعفونی ابزار و تجهیزات پزشکی

طبقه بندی مواد ضدعفونی کننده

مواد ضدعفونی کننده با توجه به فرمولاسیون هایی که دارند، کارایی متفاوتی را ارائه می دهند.مواد ضدعفونی کننده، خاصیت ضد باکتریایی، ضد قارچ، ضد باسیل سل و ضد ویروس دارند که برخی از آن ها همزمان نقش پاک کنندگی و ضدعفونی کردن را بر عهده گرفته و با رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل که از معدود محیط های بسیار حساس و مورد آسیب می باشد، می توان از انتقال بیماری جلوگیری کرد.

مواد ضدعفونی کننده سطح بالا :

  • پر استیک اسید
  • پر اکسید هیدروژن
  • گلوتارآلدئید
  • فرمالدئید
  • ارتوفتالدئید

مواد ضدعفونی کننده سطح متوسط :

  • کلر و ترکیبات کلره
  • ید و ترکیبات یده
  • الکل ها

مواد ضدعفونی کننده سطح پایین :

  • فنل و ترکیبات فنلی
  • ترکیبات آمونیوم کواترنر(گروه سورفاکتانت ها)

[irp posts=”1849″ name=”ایمنی و سلامت شغلی در بیمارستان”]

نگهداری مواد ضدعفونی کننده

سلامت جسمانی دارای ارزش بالایی بوده که وظیفه حفظ و نگهداری از آن به عهده هر فرد می باشد.اگر چه مواد گندزدا بسیار کاربردی و مفید هستند، اما اگر در تهیه و نگهداری مواد ضدعفونی کننده ملاحظات لازم صورت نگیرد خطرات مختلفی مانند تحریک مخاط، آسیب به پوست، اختلال در تنفس، تاثیر روی سلامت چشم و سوختگی و حتی در برخی موارد مرگ را به دنبال دارند.

نگهداری مواد ضدعفونی کننده باید نسبت به نوع هر ماده صورت گیرد.ماده ای که به نور حساس است نیاز به نگهداری در محیطی دور از گرما و نور می باشند،همچنین مواد حساس به رطوبت نیز باید در ظرف مخصوص نگهداری شوند.در بعضی موارد، مواد ضدعفونی کننده به منظور عملکرد بهتر نیاز به رقیق شدن دارند که میزان آن با توجه به الزامات هر ماده متفاوت است.

جهت اطلاع از قیمت و خرید محصولات ضدعفونی کننده در تهران با شماره 09120052809 تماس بگیرید.

از طریق اینستاگرام keihan_farazan@ با ما در ارتباط باشید.

بهترین مواد ضدعفونی کننده ابزار و تجهیزات پزشکی

روش های مختلفی برای ضدعفونی کردن وجود دارد اما با توجه به نوع نیاز، بهترین مواد ضدعفونی کننده ابزار و تجهیزات پزشکی باید دارای قابلیت هایی باشند که از ایمن شدن ابزار و محیط توسط آن ها بتوان اطمینان حاصل کرد.این موارد عبارتند از :

  • سرعت بالا در ضدعفونی کردن سطوح و ابزار و تجهیزات
  • سازگاری مواد ضدعفونی کننده با محیط و ابزار
  • نفوذ پذیری بالا
  • قدرت میکروب کشی زیاد
  • پایداری شیمیایی
  • ارزان و مقرون به صرفه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *