لاتکس طبیعی

لاتکس طبیعی

لاتکس امروزه در صنایع مختلف استفاده فراوانی دارد اما شاید برای خیلی از افراد این سوال به وجود آید که لاتکس طبیعی چیست و چه کاربردی دارد؟ لاتکس از شیره درخت کائوچو ساخته می شود که در تولید محصولاتی مانند دستکش جراحی ، لاستیک خودرو ، کفش طبی ، مواد آرایشی و … به کار می رود.

عمدتاً کارخانه ها و تولید کنندگان لاتکس در مناطق استوایی ، آسیای جنوب شرقی و آفریقا فعالیت دارند.از کشورهای مهم تولید کننده این محصول می توان به مالزی ، تایلند ، اندونزی ، کامرون ، ویتنام و هند اشاره کرد.در ادامه مطلب قصد داریم تا به نحوه تولید و کاربرد های لاتکس در محصولات بپردازیم.

جهت استعلام قیمت و خرید لاتکس با شماره 09120052809 تماس بگیرید

از طریق  کانال آپارات کیهان فرازان بهداشت با ما در ارتباط باشید

لاتکس چیست؟

یک درخت کائوچو پس از 7 سال شروع به تولید شیره می کند و قادر است حدود 9 کیلوگرم لاتکس در سال تولید کند.تقریبا هر درخت کائوچو می تواند تا 25 سال به تولید این محصول ادامه دهد.این درختان به دلیل داشتن ارتفاعی نزدیک به 40 متر علاوه بر تولید لاتکس کمک بسیار زیادی به کاهش کربن دی اکسید و رساندن اکسیژن به محیط می کنند.

ترخیص بار جدید لاتکس تازه برند TVR

کاربرد لاتکس طبیعی

لاتکس به دلیل مقاوم بودن در برابر حرارت در صنایع بزرگی مانند خودرو سازی و ساختمان سازی استفاده می شود.البته کاربرد این محصول فقط به این صنایع ختم نمی شود بلکه در تولید چسب ، دستکش ، تشک ، محصولات بهداشتی ، کفش تنیس و … استفاده می شود.

مقاله تکمیلی درباره کاربردهای لاتکس را بخوانید.

لاتکس مصنوعی / ترکیبی

لاتکس مصنوعی همانطور که از نامش پیداست ، کپی ای از لاتکس است و نام علمی آن استایرن بوتادین رابر (SBR) است که ارزان تر می باشد.

[irp posts=”1973″ name=”لاتکس مصنوعی + (تفاوت لاتکس طبیعی و مصنوعی)”]

مراحل تصفیه لاتکس 

این مراحل پس از انتقال به کارخانه به شرح زیر تصفیه می شود :

  • تصفیه اولیه :

لاتکس طبیعی جمع آوری شده در ابتدا حاوی آلودگی های مختلف مانند ذرات خاک ، برگ ، شاخه های درخت و… می‌باشد.در این مرحله ، به منظور تصفیه اولیه، لاتکس به وسیله آب شسته می‌شود تا این آلودگی ها حذف شوند.

  • پالیش لاتکس :

پس از تصفیه اولیه ، به یک سانتریفوژ منتقل می‌شود.در این مرحله ، به وسیله اصطکاک و گردش ، اجزای سنگین تر مانند آب و سایر اجزای غیر مطلوب لاتکس از آن جدا می شوند.

  • تصفیه نهایی :

پس از دستگاه سانتریفوژ به یک مرحله تصفیه نهایی می رسد که شامل استفاده از فیلترها ، سیستم های جداسازی و افزودن مواد شیمیایی خاص به منظور بهبود کاربرد لاتکس می شود.

  • مخلوط سازی و پردازش فیزیکی :

در این مرحله ، لاتکس با مواد افزودنی مختلف مثل فرآورده های شیمیایی ، رنگ ها و افزودنی های دیگر ترکیب می‌شود تا خواص لاتکس تغییر یابد.این مرحله ممکن است برای تهیه محصولات لاتکسی خاص یا بهبود خصوصیات و خواص لاتکس به کار رود.

  • تهیه محصولات لاتکسی :

در این مرحله از لاتکس تصفیه شده حاصل از مراحل قبل، برای تولید محصولات مختلفی مانند کفش طبی، لوازم بهداشتی و آرایشی ، لاستیک اتومبیل و سایر محصولات لاتکسی استفاده می شود.

[irp posts=”2266″ name=”کاربرد لاتکس”]

لاتکس طبیعی در صنعت پزشکی

لاتکس به عنوان یک ماده انعطاف پذیر و پرکاربرد شناخته می شود که در صنعت پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.از کاربرد های لاتکس می توان به استفاده از آن در صنعت پزشکی اشاره کرد که شامل تولید دستکش‌ های پزشکی ، لوله‌ها ، بالن‌ها و ساختار های دیگر می‌شود.

یکی از موضوعاتی که ممکن است در استفاده از لاتکس  به وجود آید ، حساسیت‌ های ناشی از آن است.برخی افراد ممکن است به مواد موجود در لاتکس حساسیت داشته باشند که می‌ تواند باعث ایجاد راش ، خارش ، قرمزی و سایر علائم آلرژیک شود.

توجه : دستکش های تولید شده از لاتکس بدون لغزش در کف دست قرار می گیرند و در صورت استفاده مجدد بوی نامطبوعی ندارند

جهت خرید دستکش پزشکی با شماره 09120052809 تماس بگیرید

استفاده از لاتکس طبیعی در دستکش پزشکی و جراحی

دستکش های پزشکی در انواع و مدل های مختلف و متنوعی ساخته شده اند اما مهم ترین وجه تفاوتی که دارند ، جنس مواد سازنده آن ها است. در واقع جنس دستکش و ویژگی ها و همچنین میزان مقاومتی که دارند تعیین می کند که کدام دستکش برای چه کارهایی مناسب تر است. دستکش ساخته شده از لاتکس طبیعی از دستان شما هنگام استفاده از مواد شیمیایی محافظت می کند. از مهم ترین ویژگی دستکش لاتکس میتوان به انعطاف پذیری بالا ، راحتی ،  مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، امکان استفاده طولانی مدت و … اشاره کرد.

دستکش لاتکس  از دستان شما هنگام استفاده از مواد شیمیایی محافظت می کند. از مهم ترین ویژگی این دستکش میتوان به انعطاف پذیری بالا ، راحتی ،  مقاومت در برابر مواد شیمیایی ، امکان استفاده طولانی مدت و … اشاره کرد.

استفاده از لاتکس طبیعی در دستکش پزشکی و جراحی

لاتکس طبیعی در صنعت پوشاک

استفاده از لاتکس در صنعت پوشاک دارای مزایای بسیاری است. یکی از این مزایت ها ، مقاومت بالای آن در برابر آب است. لاتکس قابلیت جذب آب کمی دارد و به همین دلیل بسیار مناسب برای تولید پوشاک ضد آب است. علاوه بر این ، لاستیکی که از لاتکس طبیعی ساخته می‌شود ، دارای کیفیت بالایی است. این کیفیت به دلیل نرمی و کشش قابل توجهی که لاتکس طبیعی دارد ، به وجود می‌آید. همچنین ، استحکام لاتکس بسیار بالا و در طولانی مدت حفظ می‌شود.

از سویی دیگر، لاتکس ممکن است برخی معایب هم داشته باشد.یکی از معایب آن عبارت است از آلرژی‌ هایی که برخی افراد ممکن است نسبت به لاتکس داشته باشند. افرادی که حساسیت به لاتکس دارند ، ممکن است با استفاده از وسایلی که از این ماده ساخته شده‌اند مشکلات حادی مانند تحسین پوست ، آسم و یا واکنش‌های آلرژیک دیگر داشته باشند.

[irp posts=”1742″ name=”خرید ست سرم + قیمت ست سرم 1402″]

استفاده از لاتکس طبیعی در کفش

از کاربردهای دیگر لاتکس استفاده در کفش های طبی و ورزشی است.اکثر ورزشکاران در رشته هایی مانند تنیس و پینگ پنگ از کفش هایی که از لاتکس ساخته شده است استفاده می کنند.اما شاید جالب باشد که بدانید کفش لاتکسی برای حیوانات نیز وجود دارد.کفش لاتکسی حیوانات ضد آب است و مناسب برای هر نوع محیطی مانند مرطوب ، برفی ، لغزنده و بارانی می باشد.

 لاتکس طبیعی در کفش

استفاده از لاتکس طبیعی در تشک

یکی دیگر از کاربردهای لاتکس استفاده در تشک می باشد.از مزایای تشک لاتکسی می توان به راحتی ، ماندگاری بالا ، مناسب برای افرادی که حساسیت پوستی و آلرژی دارند ، اشاره کرد.تشک های دارای لاتکس با محیط زیست سازگار هستند البته باید توجه داشته باشید که در مورد فروش این تشک ها تبلیغات زیادی صورت می گیرد بنابراین هنگام خرید از داشتن استاندارد هایی مثل گواهینامه GOLS این تشک ها اطمینان حاصل کنید.

لاتکس طبیعی در تشک

مزایای تشک لاتکسی

  • آنتی باکتریال
  • آنتی آلرژی
  • تحمل فشار و وزن بالا
  • رویه زیپ دار و قابل شست و شو
  • رویه از جنس پنبه صد در صد خالص
  • عمر طولانی
  • عدم تغییر شکل بعد از استفاده مداوم
  • ضد تعریق
  • گردش جریان هوا

لاتکس طبیعی در صنعت بسته بندی

لاتکس به عنوان ماده‌ای بسیار منعطف و مقاوم در برابر آب ، گرما و سایر شرایط ، در صنعت بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از کاربرد های مهم و پر کاربرد لاتکس در صنعت بسته بندی است، از لاتکس برای استفاده در تولید بسته‌ بندی‌ های مختلف مانند باتری ، غذا ، دارو و مواد شیمیایی است. به علت داشتن خواص انعطاف پذیری و مقاومت در برابر شرایط مختلف ، لاتکس بسته‌ بندی‌ هایی را فراهم می‌کند که محصولات را در برابر رطوبت ، گرما ، نور و آلودگی حفظ می‌کند.

یکی دیگر از مزیت های لاتکس در صنعت بسته‌بندی ، استحکام بالای آن است.بسته‌ بندی‌ های ساخته شده از لاتکس، می‌توانند باعث جلوگیری از نفوذ هوا، حفظ ترازوی محتویات و جلوگیری از خروج محتوا شود. این استحکام عالی باعث می‌شود که بسته‌ بندی‌ ها برای حفظ محصولات قابل اعتماد و کارآمد باشند.

علاوه بر این ، از لحاظ مقاومت در برابر شرایط مختلف همچون دمای بالا و پایین ، آب ، چربی و تابش نور نیز بسیار قابل اعتماد است. این ویژگی‌ ها باعث می‌شود که بسته‌ بندی‌ های ساخته شده از لاتکس محافظت مناسبی در برابر عوامل بیرونی داشته باشند.

استفاده بهینه از لاتکس

بهینه‌ سازی استفاده از لاتکس طبیعی و کاهش آثار منفی آن بر محیط زیست :

۱. استفاده از روش‌ های تولید پایدار : استفاده از روش‌ های تولید پایدار و مدیریت بهینه منابع طبیعی برای درخت کائوچو ، می‌تواند به حفظ تعادل اکولوژیک و کاهش نیاز به کاشت جدید درختان منجر شود. کاشت مجدد درختان برای جبران درختان برداشت شده و حفظ گونه‌های حیاتی از جمله اقدامات مهم این روش محسوب می شوند.

۲. بازیافت لاتکس : از طریق بازیافت لاتکس طبیعی استفاده شده، مقدار زباله تولید شده کاهش می یابد و منابع طبیعی را صرفه‌ جویی کنیم. بازیافت لاتکس به معنی پردازش و بازیابی مجدد لاتکس است.

انواع لاتکس

همانطور که گفته شد از لاتکس در صنعت های مختلفی استفاده می شود.عمده استفاده در صنعت پزشکی و تولید محصولات متنوع برای خدمات درمانی است اما در ادامه قصد داریم به معرفی انواع لاتکس طبیعی و کارایی هر کدام بپردازیم :

  • لاتکس NBR

این نوع لاتکس که با مقداری آکریلونیتریل تولید می شود، به دلیل کشسانی و مقاومتی که دارد در محصولاتی مانند واشر ، لوازم آرایشی ، تسمه و… مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لاتکس SBR و PBR

SBR به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد در تولید محصولات سنگین و صنعتی کاراریی دارد اما PBR کاربرد متنوعی ندارد و معمولا در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • لاتکس ACM و CR

  ACM که به لاتکس اکریلی معروف است معمولا در صنعت مد و پوشاک مورد استفاده قرار می گیرد.اما لاتکس CR جزئی از لاتکس های مهندسی است،که از این نوع از لاتکس در کاغذ سازی ، تولید چسب و در صنعت نساجی استفاده می شود.

64 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *