رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل


رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل از مهم ترین اقداماتی است که در بیمارستان ها باید به آن توجه شود.عمل های جراحی از موثرترین اقدامات تشخیص و یا درمان بیماری به شکل عملیات تهاجمی بوده که ممکن است به صورت برشی کوچک و یا بزرگ و عمیق بر روی بدن بیمار انجام شود.رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل بسیار مهم و حیاتی است چرا که در این محیط خطر انتقال انواع عفونت ها بسیار زیاد بوده و اگر فرایند های بهداشتی به درستی رعایت نشوند تاثیرات منفی بر بیماران و کارکنان بیمارستان خواهد گذاشت.

جهت اطلاع از قیمت و خرید ست سرم ، لاتکس طبیعی با شماره 09120052809 تماس بگیرید.

از طریق اینستاگرام keihan_farazan@ با ما در ارتباط باشید.

[lwptoc]

رعایت بهداشت روزانه اتاق عمل

از مهم ترین نکات در رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل، توجه به نظافت و بهداشت روزانه اتاق های عمل می باشد.بهتر است به صورت منظم گرد و غبار بر روی ابزار اتاق عمل، سطوح، چراغ اتاق عمل و … گرفته شود و به منظور رعایت نظم ابزار و وسایل اضافه از اتاق خارج شود.بعد از هر عمل جراحی، با استفاده از محصولات ضد عفونی سطوح کف اتاق عمل و تمام ابزار و تجهیزات پزشکی کاملا ضدعفونی و تمیز شود تا از بروز هر گونه عفونت های بیمارستانی و آلودگی ها جلوگیری شود.

رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل

نکات مهم رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل

نکات زیادی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل وجود دارد که رعایت آن همواره توصیه می شود.برخی از این نکات عبارتند از :

  • وضعیت بهداشت و سلامت کارکنان اتاق عمل مناسب باشد و به صورت منظم چک شود.
  • بهتر است تا حد امکان از رفت و آمد زیاد به اتاق عمل خودداری شود.
  • کارکنان باید در زمان استفاده از سرویس بهداشتی کفش خود را تعویض کرده و دست های خود را ضد عفونی کنند.
  • نباید از ساعت و یا زیور آلات در اتاق عمل استفاده شود چرا که محل جمع شدن میکرو ارگانیسم ها خواهد بود.
  • در اتاق عمل های عفونی توصیه می شود از وسایل و ابزار یک بار مصرف استفاده شود.
  • برای ضد عفونی ابزار اتاق عمل بهتر است با استفاده از دستکش لاتکس، ابزار و وسایل مورد نظر در محلول ضد عفونی کننده غوطه ور شده و سپس شست و شو داده شوند.

[irp posts=”1355″ name=”لاتکس طبیعی”]

ایمنی تزریقات در اتاق عمل

تزریقات در داخل اتاق عمل به منظور تجویز بسیاری از دارو ها و مسکن ها انجام می شود.رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل هنگام انجام تزریقات و همچنین آشنایی با محصولات ضد عفونی محل تزریق از مهم ترین نکاتی است که قبل از انجام هر تزریق باید به آن توجه ویژه شود.

توصیه می شود هنگام انجام تزریقاتی که ممکن است با خون و ترشحات همراه باشد، از دستکش پزشکی و عینک محافظ استفاده شود تا از بروز هر گونه عفونت و بیماری جلوگیری شود.

ضدعفونی سطوح محیط اتاق عمل

بعد از هر عمل جراحی، کف زمین اتاق عمل و تمام سطوح باید با مواد ضد عفونی کننده سطوح، پاک و ضد عفونی شوند.باید به این نکته دقت داشت که درب اتاق عمل، به جز در موارد ضروری برای عبور و مرور، باید بسته باشد.بهتر است از سطوحی برای اتاق عمل استفاده شود که تا حد امکان در مقابل انواع گرد و غبار و آلودگی مقاومت داشته باشد.

باید به این نکته توجه داشت که از محصولاتی برای ضد عفونی سطوح استفاده شود که سطوح مورد نظر را تا حد مطلوبی ضدعفونی و پاکسازی نماید.محصولات ( سارفوسپت کوییک پلاس ، سارفوسپت یک ، سارفوسپت دو ، سارفوسپت فوم ، مای لایف ) از سری محصولاتی هستند که می توان برای ضد عفونی سطوح مختلف در بیمارستان ها از آن ها استفاده نمود.

سارفوسپت کوییک پلاس

سارفوسپت کوییک پلاس

…………………………………………………………………………..

سارفوسپت یک

سارفوسپت یک

…………………………………………………………………………..

سارفوسپت دو

سارفوسپت دو

…………………………………………………………………………..

سارفوسپت فوم

سارفوسپت فوم

نکات مهم در استفاده از دستکش جراحی

استفاده از دستکش های پزشکی مانند دستکش لاتکس در محیط هایی مانند اتاق عمل که امکان انتقال عفونت ها و بیماری های گوناگون وجود دارد، بسیار حیاتی می باشد.اگر در هنگام عمل جراحی، دستکش پاره شود، باید سریعا آن را تعویض کرد.حتی در مواردی توصیه می شود از دو عدد دستکش در حین عمل استفاده شود.دستکش های پزشکی در جلوگیری از انتقال انواع میکروب ها و آلودگی ها تاثیر بسیار زیادی دارند و در محیط هایی مانند اتاق عمل که باید فضا کاملا استریل شده و عاری از هر گونه میکروب باشد، استفاده از دستکش های جراحی اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

جهت اطلاع از قیمت دستکش لاتکس و لاتکس طبیعی با شماره 09120052809 تماس بگیرید.

از طریق  کانال آپارات کیهان فرازان بهداشت با ما در ارتباط باشید

نکات مهم در استفاده از ماسک جراحی

در هنگام انجام عمل های جراحی، استفاده از ماسک جراحی الزامی است و هر فردی که وارد اتاق عمل می شود حتما باید از ماسک استفاده نماید.اگر ماسک به دلایل مختلفی از جمله آلودگی و یا مرطوب شدن از بین رفت، حتما باید تعویض شود.

استفاده از ماسک جراحی توسط کادر اتاق عمل از انتقال باکتری، ویروس و ذرات معلق جلوگیری خواهد کرد.این ماسک ها از لایه هایی تشکیل شده اند که از بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و باعث مشکلات تنفسی نیز نخواهد شد.

کنترل عفونت قبل از عمل جراحی

برای جلوگیری از هر گونه عفونت بعد از عمل جراحی، انجام مراقبت ها و رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل بسیار حائز اهمیت می باشد.در ابتدا بیمار باید قبل از عمل کاملا ارزیابی شده تا از عدم وجود عفونت در بدن او اطمینان حاصل شود.توصیه می شود قبل از عمل جراحی بدن بیمار با آنتی سپتیک شست و شو داده شود؛ بهتر است بیمار شب قبل از عمل این کار را انجام دهد و با محلول آنتی سپتیک حمام کند.همچنین برای کنترل عفونت باید تمامی ابزار و وسایل جراحی به شکل کاملا استاندارد و اصولی استریل شوند.

[irp posts=”1511″ name=”عفونت های بیمارستانی”]

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد در خصوص رعایت اصول بهداشتی در اتاق عمل و رعایت نکات ایمنی برای حفظ سلامت بیماران و کارکنان بیمارستان توضیح داده شود.استفاده روش های درست و اصولی ضدعفونی و همچنین رعایت نکات ایمنی همچون استفاده از ماسک جراحی، دستکش پزشکی، ضدعفونی محل تزریق، رعایت بهداشت روزانه اتاق عمل و … همه بر ایمنی و سلامت شغلی در بیمارستان و بهداشت محیط اتاق عمل تاثیر گذار خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *