کاربرد لاتکس


لاتکس طبیعی از شیره درخت کائوچو به دست آمده و در تولید محصولاتی مانند دستکش جراحی، کفش طبی، مواد آرایشی و … به کار می رود.لاتکس کاربرد و خصوصیاتی همانند پلاستیک ها دارد با این تفاوت که پسماند های آن به طبیعت آسیبی وارد نمی کند؛ به همین دلیل به این ماده نفت طبیعی نیز می گویند.اما کاربرد لاتکس چیست؟

پاسخ به این سوال هدف اصلی این مقاله بوده که در ادامه قصد داریم به مباحثی همانند انواع لاتکس،کاربرد های لاتکس در صنعت های مختلف، مزایا و معایب، مهد تولید لاتکس و نحوه تولید آن اشاره کنیم.

جهت اطلاع از قیمت  خرید لاتکس طبیعی  با شماره 09120052809 تماس بگیرید

از طریق اینستاگرام keihan_farazan@ با ما در ارتباط باشید

[lwptoc]

انواع لاتکس

ماده اولیه لاتکس شیره درخت کائوچو است که خاصیت لاستیکی و کششی بالایی دارد؛ انواع لاتکس های تولیدی از این ماده به نام های لاتکس طبیعی، لاتکس مصنوعی و لاتکس ترکیبی شناخته می شوند.

  1. لاتکس طبیعی : لاتکس طبیعی یکی از پرکاربرد ترین انواع لاتکس است که در صنعت پزشکی به طور عمده مورد استفاده قرار می گیرد، اما امروزه به دلیل کمبود حجم های تولیدی شیره درخت کائوچو استفاده از لاتکس طبیعی نیز محدود شده است.یکی از پرکاربرد ترین محصولات لاتکس در محیط های درمانی و صنعتی، دستکش لاتکس است؛ زیرا از این محصول روزانه در تعداد بالا استفاده می شود و اگر از جنسی تجدید پذیری همانند لاتکس استفاده نشود پسماند های بوجود آمده برای جامعه دردسر ساز خواهد شد.
  2. لاتکس مصنوعی : با توجه به بوجود آمدن محدودیت در تولید لاتکس طبیعی و افزایش تقاضا برای خرید این محصولات، لاتکس مصنوعی را وارد چرخه تولید کردند.خصوصیات لاتکس مصنوعی همانند لاتکس طبیعی است با این تفاوت که برای تولید این محصول به جای استفاده از شیره درختان از مواد شیمیایی استفاده می شود.از مزایا لاتکس مصنوعی می توان به کمتر شدن آسیب های وارده به محیط زیست و درختان کائوچو اشاره کرد.انعطاف پذیری و کشسانی کم لاتکس های مصنوعی از معایب و محدودیت های این ماده محسوب می شود.
  3. لاتکس ترکیبی : همانطور که از نام لاتکس ترکیبی مشخص است این ماده با لاتکس مصنوعی و لاتکس طبیعی ترکیب شده است.در تولید لاتکس ترکیبی بخش عمده آن را لاتکس مصنوعی و مقداری از آن را هم لاتکس طبیعی تشکیل می دهد.لاتکس ترکیبی در انواع صنعت ها مورد استفاده قرار گرفته می شود و به دلیل کارایی، داشتن مقداری لاتکس طبیعی و قیمت مقرون به صرفه ای که دارد در بین مصرف کننده ها از محبوبیت زیادی برخوردار است.

کاربرد لاتکس

کاربرد لاتکس

لاتکس همانند انواع پلاستیک ها پتانسیل بالایی در صنعت های مختلف دارند؛ پزشکی، پوشاک، خودروسازی، رنگ سازی و چاپ، تنها بخش کوچکی از کاربرد های لاتکس در صنعت های مختلف محسوب می شوند.

کاربرد لاتکس در بخش پزشکی

بیشترین کاربرد لاتکس در محیط های درمانی و زیبایی خلاصه می شود.لاتکس و محصولات حاصل از آن کاربرد بسزایی در بیمارستان ها دارند، که از انواع محصولات لاتکس می توان به مواردی مثل ست سرم، دستکش لاتکس و… اشاره کرد.از آنجایی که در محیط های درمانی، کیفیت در درجه اول قرار دارد خرید محصولات لاتکس طبیعی بهتر می باشد.محصولات پزشکی تولید شده با لاتکس طبیعی از دوام و استقامت بیشتری نسبت به انواع لاتکس مصنوعی و ترکیبی برخوردار است.

[irp posts=”1636″ name=”دستکش پزشکی + خرید دستکش پزشکی (قیمت 1402)”]

کاربرد لاتکس در پوشاک

امروزه استفاده از لاتکس در تولید پوشاک رایج شده است؛ به دلیل ویژگی کشسانی و انعطاف پذیری که لاتکس در خود دارد، امروزه در طراحی و ساخت انواع لباس ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد لاتکس در صنعت خودروسازی

لاتکس برای تولید قطعات اصلی و همچنین لوازم یدکی خودرو ها استفاده می شود.با توجه به اینکه جنس لاتکس شبیه به پلاستیک است جنسی سخت و مقاوم در مقابل رطوبت و فشار خواهد داشت.از دیگر کاربرد های لاتکس برای ساخت جوهر، رنگ و محصولات آب بندی کننده، می توان اشاره کرد.

جهت اطلاع از قیمت و خرید ست سرم با شماره 09120052809 تماس بگیرید

از طریق کانال آپارات کیهان فرازان بهداشت  با ما در ارتباط باشید

مزایا لاتکس

محصولات تولید شده با لاتکس در هر صنعتی مزایا و شرایط مختص به خود را ارائه می دهد.به طور مثال در محیط های درمانی دستکش های لاتکس طبیعی برای جلوگیری از ورود عفونت های خطرناک به بدن کمک می کند و در محیط های صنعتی از ویژگی مقاوم بودن لاتکس برای تولید محصولات متنوع استفاده می شود.بطور کلی استفاده از محصولات لاتکس، کاربرد و مزایای بی شماری دارد که چند نمونه از آن ها عبارتند از :

  • تجدید پذیر بودن
  • مقاومت و جنس قوی
  • منعطف و کشسانی یودن
  • کاربرد گسترده

[irp posts=”1511″ name=”عفونت های بیمارستانی”]

معایب لاتکس

به طور کلی استفاده از لاتکس تماما دارای مزایا است؛ اما صدمه زدن به درختان و شکاف دادن درخت کائوچو برای تولید لاتکس، آسیب زدن به محیط زیست به شمار می رود و برخی این قضیه را از معایب لاتکس به شمار می آورند.

مهد تولید لاتکس

عمدتاً کارخانه ها و تولید کنندگان لاتکس طبیعی در مناطق استوایی، آسیای جنوب شرقی و آفریقا فعالیت دارند؛ از کشورهای مهم تولید کننده این محصول می توان به مالزی، تایلند، اندونزی، کامرون، ویتنام و هند اشاره کرد.لاتکس های طبیعی از نمایندگی های معتبری که قید شد خریداری و به ایران وارد می شوند.

[irp posts=”1355″ name=”لاتکس طبیعی”]

نحوه تولید لاتکس

نحوه بهره برداری از شیره درخت کائوچو که ماده اولیه لاتکس طبیعی است طی مراحلی صورت می پذیرد.در قدم اول برش اریب بر تنه درخت کائوچو وارد می شود و سطلی در زیر این برش ها قرار داده می شود.پس از اینکه سطل ها پر شد؛ شیره ها به کارخانه های مخصوص ارسال می شود.در کارخانه ها با دادن حرارت و ترکیب مواد خاص، لاتکس آماده قرار گیری در بشکه های مختص به خود شده و پلمپ می شوند.

جهت اطلاع از قیمت و خرید ست سرم با شماره 09120052809 تماس بگیرید

از طریق اینستاگرام keihan_farazan@ با ما در ارتباط باشید

2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *